Venture capitalist investeert in energie-efficiency voor energieleveranciers

Yellow&Blue Albert Fischer

Albert Fischer, manager director Yellow&Blue (foto: Yellow&Blue)

Venture capitalist Yellow&Blue investeert in grootschalige innovatieve technologie die energiewinning en energie-efficiëncy bij energieleveranciers oplevert. Met het logo van een gele en een blauwe zon die samen een groene zon vormen en het slogan ‘faster, better, cheaper en greener‘ zet Yellow&Blue Investment Management zich trefzeker in de markt. De venture capitalist van de Nederlandse energieonderneming Nuon, onderdeel van de Zweedse elektriciteitsproducent Vattenfall kreeg twee jaar geleden een beginkapitaal van veertig miljoen euro mee. Een strategische stap van Nuon, niet alleen om zelf in 2050 CO2-neutraal te zijn in zijn bedrijfsvoering, maar nadrukkelijk om op bredere schaal in de sector bij te dragen aan schone en efficiëncy in energiewinning.

Innovatie energiewinning

“Wij investeren niet in kleinschalige energiewinning uit duurzame grondstoffen op zich; het gaat bij ons in wezen over investeringen op het niveau daarboven, dus in grootschalige innovatieve technologie voor die energiewinning en -efficiency”, legt Albert Fischer uit, managing director van het venture capital fonds Yellow&Blue. Op de markt van internationale energieleveranciers, telecommunicatie- en netwerkbedrijven hebben uitvinders hulp nodig om hun product op het gebied van duurzame energiewinning of -gebruik aan de man te brengen. Yellow&Blue ziet zich als bruggenbouwer tussen uitvinders en deze wereldspelers. “We hebben de kennis van de technologie, van de markt en het geld om in de beginfase te investeren. Als het prototype van de technologische uitvinding dat die schone en efficiënte energie oplevert, bewezen heeft dat het werkt, stapt Yellow&Blue pas in het bedrijf.” Het IP (intellectual property) is en blijft van het bedrijf.

“Wij nemen deel aan het project van de uitvinder, maar nemen het niet over! Na een paar jaar zullen we ons deel aan een van de geïnteresseerde marktpartijen verkopen.”

Energie-efficiency voor energieleveranciers

Investeerders zijn nog te veel gericht op kortetermijnrendement en voorzichtig met het inzetten van durfkapitaal in innovatieve technologie met een langetermijnrendement. Durf en langetermijndenken vindt Fischer bij zijn collega-fondsen in duurzame investeringen. Ook pensioenfondsen met langlopende verplichtingen of vermogende particulieren die geloven in de doelstelling en het risico aankunnen, ziet hij als mogelijke partners. Yellow&Blue zoekt in Europa en de Verenigde Staten partners, durfkapitalisten en uitvinders. In Europa omdat daar vanuit een sterker bewustzijn voor energiebesparing Research&Development in energie-efficiency en duurzaamheid hoog ontwikkeld is, getuige het aantal uitvindingen. In de Verenigde Staten weten ze vooral hoe een uitvinding in de markt te zetten. Deze expertise, behoeften en geld aan beide kanten van de oceaan vullen elkaar goed aan. Aan Yellow&Blue hen tot elkaar te brengen.

www.yellowandblue.nl

Désirée Crommelin
©2010 duurzaamplus.nl

 

 

 



Geef een reactie

Subscribe to this comment feed via RSS

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.