ABN AMRO en duurzame ontwikkeling economie

ABN AMRO en zijn rol in de duurzame ontwikkeling van de economie. Welke is die?

Gemini windpark
© Gemini

ABN AMRO en duurzame ontwikkeling van onze economie. Welke rol speelt de staatsbank?  ‘Een betere bank die bijdraagt aan een betere wereld’ is het huidige devies van ABN AMRO. Voor Niels Dijkman, Hoofd Duurzaamheid Corporate Banking van de bank, is het logisch om duurzame ontwikkeling aan de bedrijfsstrategie te verbinden. “Het hoort er gewoon bij! Want wat wil je aan je kinderen nalaten? Hoe wil je dat mensen met elkaar omgaan?” Is hij een roepende in de woestijn binnen zijn bank? “Nee, het is een andere manier van denken. Dat is in een bedrijfscultuur niet zo maar eventjes geregeld.”

Duurzame ontwikkeling: onzichtbaar

Bijna dagelijks krijgen we een portie springende kikkers of de Wereld van Morgen geserveerd door respectievelijk de Triodos Bank en de ASN Bank. De opmerkzame Nederlander vraagt zich dan af: Waarom is ons aller bank Dé staatsbank ABN AMRO zo onzichtbaar,  als het gaat om duurzaam bankieren in het algemeen en in het bijzonder voor de duurzame mkb-er? “Die indruk is jammer. Er is hier veel gaande”, luidt het antwoord van Dijkman. “Op ons Innovation Centre ontwikkelen we met onze bestaande expertise als bankier nieuwe op verduurzaming gerichte producten en diensten. Zo lanceerden we ons crowdfunding-platform SEEDS al in 2009. Na een herstart in 2013 werden hier vorig jaar drie bedrijven gefinancierd door een groot aantal kleine investeerders, die vanaf € 10,- direct konden investeren in bedrijven, die hen aanspraken.” Om andere medewerkers van ABN AMRO kennis te laten maken met innovatie en met het Innovation Centre  zelf, biedt het een programma met workshops en lezingen aan over duurzame ontwikkeling van de economie en de gevolgen voor de bank. Het zogenaamde Dialogues House en Startup Friday zijn ook toegankelijk voor mensen van buiten de bank. Tijdens de Startup Friday doen duurzame startups – ook niet-klanten van de ABN AMRO – hun verhaal over hun ervaringen.

“Echte impact op verduurzaming van de economie doen we met onze producten en diensten”

ABN AMRO

Als bank heeft ABN AMRO vanouds her kennis en ervaring op het gebied van financiering – leningen en investeringen en een brede sectorkennis met hun trends. Die kennis wordt nu ingezet voor duurzame ontwikkeling van de economie en verantwoord ondernemen volgens een driesporenbeleid, waarin sociaal ondernemerschap, energietransitie en ketenverantwoordelijkheid centraal staan. Als bedrijf zelf doet de bank grote stappen om zijn milieuvoetafdruk te verkleinen. Maar zo stelt Dijkman: “De échte impact op de duurzame ontwikkeling van de economie doen we met onze producten en diensten. Door geld te lenen, te investeren of deel te nemen dragen we daadwerkelijk bij aan verantwoord ondernemen door onze klanten. Of deze nu zitten in Sjanghai, Zutphen of San Paolo. Het gaat over kleine en grote klanten: dus van de slager op de hoek tot en met een multinational met windpark. Hun behoeften moet je wel steeds zien in samenhang met hun (bedrijfs)cultuur en/of plaatselijke milieuproblematiek en dus -politiek.” De vraag of deze ambitieuze beleidsstrategie ter verduurzaming van de economie bij de komende beursgang van ABN AMRO Bank een rol zal spelen wordt niet beantwoord. Voorafgaand aan het interview is aangegeven, dat over de beursgang geen informatie verstrekt zal worden.

“Van de slager op de hoek tot en met een multinational met windpark zijn onze klanten”

Inclusiviteit

Een bank met de omvang van de ABN AMRO Bank hanteert het principe van inclusiviteit. “Dit is anders als bij kleinere banken zoals de Triodos Bank. Hùn kracht is juist exclusiviteit, namelijk strenge eisen stellen aan hun klanten op het gebied van duurzaam ondernemen”, beschrijft Dijkman het verschil met het inclusieve beleid van zijn bank. “Onze eisen zijn anders. Wij sluiten alleen uit als niet aan bepaalde principiële doelstellingen van ons wordt voldaan, zoals ons beleid niet te investeren in bijvoorbeeld clusterbommen. En we zullen bij onze klanten aandringen op een geleidelijke verduurzaming van het bedrijf.” De ABN AMRO legt zich met name toe op sociaal ondernemen door mkb-ers, op energietransitie – nu nog grote internationale ondernemingen-  en op ketenverantwoordelijkheid binnen de keten van zowel grote als kleine ondernemingen.”

Social impact banking 

Social Impact Fund
ABN AMRO’s Social Impact Fonds investeert met tien miljoen euro uit eigen vermogen van de bank  in sociale ondernemingen als aandeelhouder. “Dit ligt enigszins buiten onze kerntaak, maar het is voor ons ook een leerproces. Voordat we het fonds aan derden openstellen, willen we ontdekken: hoe het werkt en wat door wie gefinancierd moet worden?”

In financiering van sociaal ondernemerschap is binnen de bank een natuurlijke samenwerking tussen retail & private banking. Vaak begint een sociaal ondernemer als particulier en groeit vervolgens groter tot een bedrijf. Deze sociale ondernemer kan bij de bank geld lenen of via het relatienetwerk van de bank eigen vermogen vinden. Nu er steeds meer private bankingklanten zoeken naar méér dan financieel rendement, doet ABN AMRO aan matchmaking tussen ondernemer en investerende partij. Zo konden tijdens het 42e ABN AMRO World Tennis Tournament in Rotterdam starters en bestaande sociale ondernemers pitchen bij private banking-klanten, die op zoek zijn naar shared value met social impact-investeringen.

“Het hoort er gewoon bij! Want wat wil je aan je kinderen nalaten? Hoe wil je dat mensen met elkaar omgaan?”

Gemini windpark

In de sector hernieuwbare energie is het vlaggenschip van ABN AMRO de financiering van het windmolenpark Gemini. Dit park wordt in de zee gebouwd op ongeveer 60 kilometer ten noorden van het eiland Schiermonnikoog. Het zal naar verwachting in 2017 operationeel zijn met een productiecapaciteit van 600 MW en daarmee ruim 785.000 huishoudens van groene stroom voorzien. Het windpark is voor zestig procent eigendom van Northland Power Inc., voor twintig procent van Siemens Financial Services GmbH, voor tien procent van Van Oord Dredging & Marine Contractors B.V. en voor tien procent van het nutsbedrijf N.V. HVC. Gemini is de grootste projectfinanciering die ooit is gedaan in de windindustrie. ABN AMRO leidde de financiering van het windpark en noemt het in een persbericht “Een bewijs dat de rol van de banken – en dus van het nemen van hun verantwoordelijkheid – van essentieel belang is om wereldvraagstukken als klimaatverandering, CO2-uitstoot en andere milieuvervuiling op te lossen.”

Verantwoord ondernemen

Mensenrechten
Mensenrechten respecteren is voor ABN AMRO een integraal onderdeel van verantwoord zakendoen en de bank investeert ook niet in de wapenindustrie. Klanten willen niet met dit soort misstanden geassocieerd worden. “Als bank heb je daar naar te luisteren, tenslotte werken we met andermans geld en willen we er ook niet mee geassocieerd worden.”

Klanten worden kritischer in hun investeringen en willen het liefst een zichtbaar verschil maken. Ze willen niet meer met milieu- en sociaaleconomische misstanden geassocieerd worden door hun beleggingen. In 2013 investeerden klanten bij de ABN AMRO voor ruim 4. 649 miljoen euro op verschillende manieren in duurzaamheid. Bij leningen aan grote bedrijven worden deze aan een grondig vooronderzoek onderworpen op het gebied van de drie P’s. “Het resultaat van het onderzoek bepaalt ons go/no-go.” Dijkman onderkent dat daarbij diverse dilemma’s kunnen spelen en illustreert dat met een lening aan een groot handelsbedrijf, dat zijn katoen onder andere uit Oezbekistan betrekt. “Tijdens de korte oogstperiode kunnen de kinderen die als seizoenarbeiders onmisbaar zijn voor het gezinsinkomen, niet naar school. In de onderhandelingen met het bedrijf hebben wij als bank samen met een ngo aangedrongen op een passende manier om te zorgen dat de kinderen ook tijdens de oogst, onderwijs krijgen.” Op de vraag of dat de taak van een bank is, luidt het antwoord: “De kans dat het bedrijf die lening elders op de markt krijgt is groot. Maar door de wijze waarop wij deze lening aan onze klant zo konden verschaffen, krijgen de kinderen nu dagelijks onderwijs en een maaltijd. Daarom doen we het!”

“Verduurzaming is iets van ons allemaal, niet alleen van de bank.”

Ketenverantwoordelijkheid

“Om een klant te laten verduurzamen, heb je inzicht nodig in zijn ecosysteem, de keten”, legt Dijkman uit. Bij ketenverantwoordelijkheid is het dus de vraag of je binnen de vervlochtenheid van dit ecosysteem één bedrijf financiert of de keten. “Verduurzaming is iets van ons allemaal, niet alleen van de bank.” Een multinational zoals Unilever stelt drie P’s centraal bij zichzelf en dus ook bij zijn leveranciers. Maar waar houdt die verantwoordelijkheid op? Bemoei je je dan niet met een andermans zaken, zijn productieproces en beleidsstrategie? “Dat is zeker een punt voor marktpartijen. Je kunt niet voor iedereen verantwoordelijkheid nemen. Wel zie je dat door voorwaarden te stellen er veel gebeurt om te moeten leveren. Er is zo al sprake van soft law, die meer en meer als hard law door overheden wordt overgenomen in wet- en regelgeving. Daarbij moet je de samenhang zien met plaatselijke cultuur en milieupolitiek. De verschillen kunnen groot zijn.”

Praecompetatief

Dijkman.Niels_-220x220De nieuwe economie vraagt een andere manier van denken, ook bij banken. Er komen nieuwe eigendomsconstructies op bij de nieuwe businessmodellen van lenen, ruilen en delen, bij burgerparticipatie in zonne-, wind- en warmtecoöperaties en in de opkomende circulaire economie met allerlei vormen leaseconstructies. Wat is waar van wie? is een prangende vraag voor financiers, banken en hypotheekverstrekkers, die voorheen slechts met één klant te doen hadden. In Nederland zijn daarom banken en andere financiële instellingen in praecompetatief overleg met MVO NL, Circle Economy en juristen om te kijken hoe bestaande regels in te passen in de nieuwe economie. Zo wordt onder andere gekeken naar de praktische en juridische gevolgen van deze vervlochtenheid van eigendomsrechten,  hoe deze te benoemen en bancair te organiseren. “Het nieuwe, hybride bankieren is niet zo een-twee-drie geregeld.”

ABN AMRO Bank 

Désirée Crommelin
© duurzaamplus.nl

* voor actuele cijfers verwijs ik naar het duurzaamheidsverslag 2014, onderdeel van het jaarverslag ABN AMRO Bank 2014, dat eind maart wordt gepresenteerd.



Geef een reactie

Subscribe to this comment feed via RSS

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.