Impact investing Pymwymic:  “Do business do good”

impact investing

Impact investing door Pymwymic in een bedrijf is mogelijk als het twee jaar bestaat, omzet draait, levenskansen heeft, de leiding het aankan en positieve impact heeft op de 3 P’s.

Pymwymic

 It’s all in the name
Geïnspireerd door het Amerikaanse SVN ging Frank van Beuningen ruim twintig jaar geleden ook met de pet rond om een fonds op te richten. Het feit dat die pet maar met mondjesmaat gevuld raakte, deed hem verzuchten:  “Put your money, where your mouth is community!”  Die uitroep is blijven hangen. Een fonds met de uitnodigende naam Pymwymic was geboren.  Pymwymic was het eerste social venture fonds in Europe.

Voor Frank van Beuningen, oprichter van Pymwymic –  Put your money where your mouth is community  – omvat de naam alles waar deze community van investeerders met eigen vermogen, voor staat. “Verbeter de wereld niet slechts door dit met de mond te belijden, maar door je geld hiervoor in te zetten. Recent hebben we de m van mouth aangevuld met meaning in community. Dus welke betekenis hecht je aan je geld? In welke waarden wil je het investeren? Wil je investeren om het traditionele eendimensionale profit te incasseren of om de meerwaarde van het driedimensionale van de 3 P’s te beleven?”  De ruim 350 investeerders van Pymwymic – succesvolle ondernemers, families en familiestichtingen – hebben gekozen voor  de laatste vorm: impact investing. “Want al deze ménsen” en Van Beuningen benadrukt met stemverheffing het woord mensen, “weten dat hun geld ergens goed doet of je het nu 3 P’s, duurzaamheid of cradle-to-cradle noemt. Zij willen impact hebben en betrokken blijven bij hun keuze.”

SVN

Van Beuningen liet zich inspireren door het gedachtegoed van het Social Venture Network (SVN)  uit de Verenigde Staten. In dit netwerk hadden zich in 1987  een aantal rijke industriëlen verenigd rondom de gedachte Do business, do good.  Steeds meer werden zij zich bewust dat hun profit voortkwam uit een economie,  waar iets fundamenteels fout dreigde te gaan. “We halen alles uit de aarde en gooien van alles de lucht in, zodat onze planeet uitput en vervuilt” formuleert Van Beuningen hun redenering rondom het heersende eendimensionale winstbejag. Het was ook SVN die het begrip de 3 P’s introduceerde: driedimensionale investeringen: goed voor People, Planet en Profit.  Het netwerk ging op zoek naar businessmodellen waarin deze drie broederlijk en gelijkwaardig  pasten. In stilte zorgde SVN voor een ware doorbraak in het investeringsdenken in een tijd dat goeddoen veelal paste in de geefcultuur van goede doelen of van ontwikkelingshulp van landen aan landen en waarbij te vaak te veel geld in te weinig handen belandde.

Typisch Pymwymic

B-Corp
Trots meldt haar oprichter dat Pymwymic als eerste in Nederland het certificaat  B-corp (Beneficial corporation) ontving. Dit is het keurmerk dat verleend wordt door het non-profit B lab aan organisaties en bedrijven, die voldoen aan hun strenge sociale en milieueisen wat betreft, beleid,  omzet, verantwoording en transparantie.

Wat maakt Pymwymic zo anders, nu nog steeds? Twintig jaar geleden was Pymwymic een voorloper waarvoor mensen hun schouders ophaalden en hardop dachten:  “Ach, filantropie van een stelletje  idealistische rijken”. Van Beuningen kent die scepsis. “We zijn geen filantropen, maar investeerders!  Pymwymic is zeker geen investment bank, die afstandelijk,  institutioneel,  zonder betrokkenheid en tegen hoge onkosten voor jou in een bedrijf of fonds investeert en waarna je vervolgens als investeerder geen zicht meer hebt of je geld wel ‘goed’ doet.” Daarbij tekent hij aan, dat deze min of meer top-down benadering van investeren maximaal negen jaar mag duren. Ook  is Pymwymic geen crowdfunding platform, want daar komen juist vanuit de samenleving – dus bottom-up –  velen met kleine bedragen investeren en bestaat daarna nauwelijks of geen directe betrokkenheid meer met het betreffende bedrijf.  “Pymwymic daarentegen investeert met grote bedragen van een ton tot een paar miljoen euro.” De kracht van de Pymwymic-community is volgens de oprichter, dat rondom een investering zich een pool van de investeerders vormt, die meedenkt en betrokken blijft. Vaak functioneert een van de investeerders als adviseur en contactpersoon met de Pymwymic-pool.”

Voorwaarden impact investing

Voor de duidelijkheid: impact investing is investeren, niet geven of schenken! Per jaar analyseert en doet Pymwymic grondig onderzoek naar ruim 300 bedrijven en fondsen, die haar team tegenkomt op congressen, beurzen, in de media of die zichzelf melden. Voorwaarden voor impact investing door Pymwymic zijn helder: het moet gaan om een bedrijf dat al twee jaar bestaat,  dat omzet draait, dat levenskans heeft, waarvan de leiding het aankan en dat positieve impact heeft op de 3 P’s. De leden van Pymwymic kunnen aangeven waarin zij willen investeren: in huisvesting, landbouw,  cultuur, onderwijs, drinkwater, waterhuishouding, sanitaire voorzieningen etc. in Nederland of elders ter wereld. Pymwymic denkt in langetermijn en in meerwaarde. “Wij doen als het ware aan slow of patient investing” parodieert Van Beuningen lachend. “Daarom investeert Pymwymic wel in fondsen zoals het Triodos Organic Growth Fund met langetermijninvesteringen, lage fee en geen 20 procent up swing per jaar.”

 Driedimensionale winst

Jaarlijks doet Pymwymic grondig onderzoek naar 300 bedrijven uit Nederland of van elders ter wereld. Uiteindelijk blijven er tien bedrijven over die mogen pitchen bij de Pymwymic-leden. De investeringen verschillen van vorm, afhankelijk van de wensen over en weer. Het kan een lening zijn met een rentecoupon van vier procent en waarbij vooraf is afgesproken wanneer de lening wordt afgelost.  Het kan ook gaan om een convertibele lening of het om een aandeel in het bedrijf dat buiten Pymwymic te verhandelen is. “Dat is het grote verschil met de aandelen in fondsen van de nieuwe groene banken.” De rol van het Pymwymic-team is onderzoek, opleiden, begeleiden en faciliteren van de stakeholders. “Want het gaat bij Pymwymic om venture capital, social wel te verstaan”, benadrukt Van Beuningen.  “Gezien ons gedegen onderzoek en selectie is de ervaring dat het geld die driedimensionale winst oplevert.”

 “Het vliegwiel van geld dat altijd maar goed doet”

 Vliegwiel

Het geld dat terugkomt door afbetaling van de leningen of verkoop van de aandelen, wordt veelal opnieuw via Pymwymic geïnvesteerd. Van Beuningen ziet dit geld als een vliegwiel dat steeds harder gaat draaien. “Want na de bankencrisis met  de gevolgen ervan in ons dagelijkse leven zie je dat  spaarder en investeerder de banken hun geld niet meer toevertrouwen.” A die banken die met ons belastinggeld zijn gered! Toch krijgt de consument moeizaam een hypotheek en kan de mkb-er nauwelijks een lening afsluiten. De burger zoekt nu zijn heil elders in bijvoorbeeld duurzaam beleggen,  want als consument wordt hij steeds gevoeliger voor de gevolgen van  klimaatsverandering, gezond voedsel, schoner rijden etc. “Dat leeft sterk onder jonge mensen”, constateert Van Beuningen. “In ons team zitten mensen die niet meer bij vervuilende industrie willen werken en zelfs hun baan daar opzeggen. Zij zoeken positieve impact in en door hun werk en melden zich bij bijvoorbeeld Pymwymic. Het concept van impact investing is voor hen meer dan idealisme. Juist die ondernemende zakelijke kant van Pymwymic spreekt hen aan.  Daarmee kunnen zij bijdragen aan een samenleving vanuit het gedachtegrond van de 3 P’s. Ze zien dat impact investing als een vliegwiel daartoe werkt. We hebben gedurende ons bestaan, nu 21 jaar 30 miljoen euro in 51 investeringen mogelijk gemaakt.”

“Impact investing is investeren in de oplossing voor een probleem”

 AFRIpads, Snappcar

Ben & Jerry’s
In 1996 haalde Pymwymic de ijsproducent Ben & Jerry’s naar de Benelux. In 2000 werd Ben & Jerry’s verkocht aan Unilever. “Voor Pymwymic een goede deal. We konden de opbrengst weer in nieuwe bedrijven investeren.“

“Eerst is er een probleem, dan de oplossing met de nodige impact.” Zo beschrijft de oprichter van Pymwymic de richtlijn, die steeds weer gehanteerd wordt bij de keuzes die de community maakt. Hij illustreert dit met bijvoorbeeld Oegandese AFRIpads en het Nederlandse Snappcar. Bij Afripad gaat het om de uitvinding  ter plekke in Oeganda van wasbaar maandverband. Een goedkope voor de hand liggende oplossing voor bijvoorbeeld jonge meisjes. Zij krijgen zo de kans de hele maand naar school te kunnen gaan en niet langer genoodzaakt te zijn maandelijks één week thuis te moeten blijven vanwege hun menstruatie. “Via ngo’s, leraarsopleidingen en fabrikanten van schooluniformen wordt AFRIpads aan de vrouw gebracht. Niet alleen in Oeganda maar in steeds meer omliggende landen. Vrouwen bouwen nu aan hun toekomst en aan die van hun land.”
Snappcar is de oplossing voor het aantal auto’s in de stad dat ongebruikt stilstaat, omdat de eigenaar die op dat moment niet nodig heeft, terwijl iemand anders er wèl een nodig heeft.  Die kan nu online op zoek gaan naar een ongebruikte auto bij hem in de buurt en vraagt deze tegen betaling te leen. “Een oplossing van een probleem met de nodige impact op de 3 P’s.”

Pymwymic 
Désirée Crommelin
© duurzaamplus.nl



Geef een reactie

Subscribe to this comment feed via RSS

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.