Green florist keurmerk om duurzaamheid bloemen in boeketten te traceren

Green florist is een keurmerk om duurzaamheid van bloemen in boeketten te traceren.

Green florist is een keurmerk om duurzaamheid van bloemen in boeketten te traceren. “Met Green florist maken we via een codering inzichtelijk waar en hoe duurzaam bloemen in het boeket geteeld zijn”, licht Edwin van Arkel, directeur Topbloemen toe. Over het doel en effectiviteit van het nieuwe keurmerk Green florist.

Duurzaamheid boeketten

Topbloemen
Topbloemen.nl is een commercieel bedrijf, waar bloemisten van het middensegment van de markt zich als lid aansluiten. Het is in feite een concurrent van Fleurop, dat zich meer in het hoge dure segment positioneert en een coöperatie is waar de bloemisten mede-eigenaar zijn. Topbloemen is ook eigenaar van Toptaarten en Topgeschenken, waarvoor nog geen duurzaamheidscertificering geldt. “Wel hebben we al een rubriek voor biologische geteeld fruit.“

“Ik vind dat we ons vandaag de dag bewust moeten zijn wat we doen met onze aardbol. Als ondernemer zal ik niet ontkennen, dat dit ook kansen biedt.”  Dat zegt Edwin van Arkel, directeur van Topbloemen en initiatiefnemer van het keurmerk Green florist in een interview met duurzaamplus.nl.  “Dit is wat de markt wil en eist! Met name in het b2b-segment zie je dit bewustzijn groeien. Steeds meer bedrijven en overheidsinstellingen voeren een duurzaam inkoopbeleid. Ook wat betreft boeketten voor het personeel bij jubilea, begrafenissen en partijen of bij congressen en andere representatieve momenten. Via zijn bedrijf Topbloemen, een online webshop, kan de klant – groot en klein – een boeket bestellen en laten bezorgen. Topbloemen is een commercieel bedrijf met ruim 350  abonnees: bloemisten uit het middensegment over heel Nederland. Het idee van Topbloemen ontstond in de tijd dat Van Arkel zelf bloemist was in Hoofddorp en regelmatig opdrachten buiten zijn regio kreeg om boeketten te laten bezorgen. “Ik wilde gegarandeerde keuze en kwaliteit bij deze door te zetten opdrachten, maar had daar weinig zicht op. Dus zocht ik collega-bloemisten die bij mijn kwaliteitseisen pasten.” Zo ontstond Topbloemen, zijn netwerk van bloemisten die de opdrachten buiten zijn regio voortaan voor hem gingen uitvoeren. “Voorwaarden waren wel: een hoge omzetsnelheid, zodat bloemen vers zijn, handig met IT, het gebruik van de Topbloementas als verpakking en ons zakje bloemenvoedsel.”  Het verdienmodel van Topbloemen, dat inmiddels is uitgebreid met Toptaarten en Topgeschenken,  bestaat uit een maandabonnement en een marge op de bloemen, taarten en geschenken. “Topbloemen is ons grootste merk en levert 80 procent van onze omzet, waarvan een steeds groter deel bestaat uit duurzame boeketten.  Duurzaamheid is voor ons een must en over een paar jaar de norm. In de huidige ontwikkelingen op de markt kunnen we ons daarmee goed onderscheiden.” Een tegenslag voor Topbloemen en anderen was dat eind 2017 het (Fair Flower Fair Plant) FFP-keurmerk op hield te bestaan en het zo niet meer mogelijk was om de duurzaamheid van samengestelde boeketten aan te tonen. Topbloemen moest op zoek gaan naar vervanging voor deze duurzaamheidsgarantie, omdat het bedrijf zich bij de aanbestedingen van klanten verplicht heeft tot het leveren van duurzame boeketten.

Keurmerk

In eerste instantie zocht Topbloemen aansluiting bij andere keurmerken, waaronder Barometer Duurzame Bloemist. “Helaas, we vonden geen partner die gelijkwaardige voorwaarden stelde met de daarmee gepaard gaande financiering. Geloofwaardige duurzaamheid betekent voor ons certificering van bloemen én bedrijf.” Topbloemen ’s prioriteit met haar keurmerk Green florist is het leveren van een duurzaam product: gemengde boeketten met vermelding hoe en waar de bloemen gekweekt worden. Op de tweede plaats van haar duurzaamheidsbeleid staat: de verduurzaming van de winkels van haar leden, de 350 aangesloten bloemisten. “Begin september hebben we de map verstuurd waarin de voorwaarden, kosten en procedure van de certificering van het door Topbloemen in het leven geroepen keurmerk Green florist staan beschreven.” Van Arkel somt een aantal voorwaarden op: gebruik van groene energie, energiezuinige ledverlichting, minimaal 20% van de totale inkoop bestaat aantoonbaar uit MPS-A gecertificeerde bloemen, geen bloemen verkopen die met verf of wax zijn behandeld, gebruik van 100% Fair Trade bloemenvoedsel, draagtassen van duurzame materialen, inkoop van biologische/EKO producten, erkend leerbedrijf, mensen in dienst hebben met een afstand tot de arbeidsmarkt en bezorging met schone vervoersmiddelen, bij voorkeur elektrische voertuigen als (bak)fiets of auto. “Wij vragen tien euro per maand aan onze leden voor toetsing door het  Nederlandse MPS-ECAS, een onafhankelijke onderzoeksinstelling die wereldwijd als deskundig te boek staat.” Trots meldt Van Arkel dat zich binnen een maand al een bloemist gemeld heeft voor certificering.

Green florist

Is het keurmerk Green florist iets nieuws onder de zon in een industrie die nog niet de reputatie heeft milieuvriendelijk te produceren? “Nee, niet helemaal. Certificering met het vroegere FFP-keurmerk gold slechts voor boeketten van één soort bloemen,  bijvoorbeeld gerbera’s of rozen. Die monotone trend in boeketten wilden wij doorbreken. We maakten het ons met het Green florist-keurmerk voor gemengde boeketten niet makkelijk.  Toch leveren we op dit moment al negen verschillende gemengde boeketten met 80 procent gegarandeerd MPS-A gecertificeerde bloemen.” Gecertificeerde bloemen worden gewoon op de veiling in Aalsmeer aangeboden naast alle andere bloemen. Via een codering op facturen en labels aan de partijen bloemen kan de groothandelaar of bloemist zien hoe duurzaam de bloemen zijn, door wie en waar deze zijn gekweekt. Ook kwekers die steeds vaker gespecialiseerd zijn in een of twee soorten bloemen, worden door MPS-ECAS beoordeeld op duurzaamheid van product én bedrijfsvoering. Deze gecertificeerde kwekers met een MPS-keurmerk kunnen een profiel aanmaken op de website Volgjebloemofplant.nl waar consumenten via een track-and-trace-code op hun boeket, de herkomst kunnen traceren.

Bewustwording in (tegen)natuurlijke industrie

‘Haal een bloemetje in huis’ of ‘Haal de natuur in uw huis’! We kennen allemaal deze slogans van de bloemenbranche. Zij doen een beroep op ons gevoel van ‘puur’ natuur, want wij associëren bloemen met het leven van lucht, zon en regen. Maar hoe natuurlijk is de bloemenindustrie? Natuurlijk weten we als consument allang, dat dat niet meer zo is. Tulpen in oktober op de markt, rozen het hele jaar?  Ze worden geleverd door deze tegennatuurlijke industrie. Bewustwording voor verduurzaming? “Niet echt.  Zoals zo vaak in de economie draait het hier over vraag en aanbod:  de consument vraagt, wij draaien – in dit geval – wij kweken! Dat wil de consument. Die koopt wat zij ziet bij de bloemenman. Of deze bloemen tegen de seizoenen in gekweekt worden, in kassen of in warme streken geproduceerd en aangevlogen worden zoals rozen uit Kenia, lijkt de consument als die hier staat niet te deren. Die bewustwording is er nog niet bij de consument en het is de vraag of die ervoor wil betalen” vat een bloemist (geen lid van Topbloemen) met enig scepsis  de gang van zaken binnen de bloemenindustrie samen. Van Arkel van Green Florist is het daarmee niet eens: “Duurzame gemengde boeketten zijn nauwelijks duurder. Zeker als we als branche willen verduurzamen en duurzaamheid de norm wordt voor ons product. Door openheid en inzicht in de certificering te geven aan de klanten, kunnen deze zelf de duurzaamheid van hun bloemboeketten herleiden.”
De hamvraag is:  Zet duurzaamheid in de bloemenindustrie zoden aan de dijk? Edwin van Arkel van Green florist weet het zeker. “Wij, bloemisten van het middensegment zijn niet zo machtig als de grootgrutters Jumbo of Lidl. Die supermarktketens laten zich voorstaan op duurzaamheid van bijvoorbeeld hun verse groenten. Nu hun bloemen nog. Zij kopen deze en gros om de veiling heen. Als zij oprecht verduurzaming van hun producten willen, dan kunnen zij hun invloed aanwenden om de keten van de bloemenindustrie schoner en duurzamer te maken. Inclusief het vervoer zoals het aanvliegen van bloemen uit het buitenland en naar de winkels.”

Green florist

Désirée Crommelin
© duurzaamplus.nl



Geef een reactie

Subscribe to this comment feed via RSS

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.