Zorgeloos gebruik is het nieuwe bezit voor B2B en consument

Dianne Potters

Dianne Potters (foto: Martijn van den Dobbelsteen)

Het nieuwe businessmodel in een circulaire economie is voor  B2B en consument leasen – van auto, kantoorstoel tot en met een jeans – en slechts betalen voor het gebruik. In deze column voor duurzaamplus.nl een pleidooi voor dit businessmodel van MVO-consultant Dianne Potters.

Samen delen

Al een keer gekookt voor de buurt? Je huis al eens geruild tijdens de vakantie? Of al ervaring opgedaan met autodelen? Steeds vaker zoeken consumenten elkaar op via sociale netwerken en creëren op een nieuwe manier verbondenheid. We geven deze verbondenheid vorm door het uitwisselen van ervaringen en creëren waarde om er gezamenlijk beter van te worden. Onze huizen stellen we open via populaire sites zoals Airbnb en onze favoriete muziek delen we via Spotify. We ruilen kleding op hippe feesten van bijvoorbeeld Ecofabs en we genieten van de heerlijke roti van onze buurvrouw via thuisafgehaald.nl.

Nieuwe business modellen: delen, toegang en gebruik

Steeds meer bedrijven en consumenten realiseren zich dat iedere stap die ze zetten gevolgen heeft en maken daarom bewuste keuzes. Keuzes waarbij ‘delen’, ‘toegang hebben tot’ en ‘gebruik’ belangrijker worden dan bezit. De organisatie van de samenleving verandert hierdoor. Zo betekent mobiliteit straks geen eigen auto meer voor de deur, maar een op-maat-gemaakt pakket waarbij we niet inleveren op comfort. Voor de korte ritjes naar de stad nemen we de elektrische stadsauto van Car2go, voor het weekendje Maastricht nemen we de trein en voor de vakantie huren we een auto van een buurtgenoot via platforms als Snappcar.nl en MyWheels.

 Producent blijft eigenaar van product

Deze trend wordt steeds sterker en vertaalt zich in nieuwe, succesvolle business modellen, zoals modellen waarbij de producent eigenaar blijft van het product. Wel zo handig in een tijdperk van toenemende schaarste aan grondstoffen. Het paradigma van de lineaire economie, waarbij een product op het einde van de levenscyclus op de afvalberg belandt, loopt ten einde. De transitie naar een circulaire economie is in volle gang, waarbij het product aan het einde van de cyclus weer als grondstof dient voor een nieuw product.

 Circulaire economie: hoe werkt dat?

Consumenten kopen niet langer een product, maar betalen voor het gebruik. De producent blijft eigenaar van het product –en daarmee van de grondstof – en neemt het aan het einde van de levenscyclus weer terug om hiermee weer nieuwe producten te maken. De voordelen voor zowel consument als producent zijn evident. De consument kiest voor zorgeloos gebruik en krijgt een goede service. De producent blijft eigenaar van de grondstoffen en wordt daarom minder afhankelijk van de steeds schaarser wordende grondstoffen. Bovendien worden producenten zo gestimuleerd om kwaliteitsproducten te ontwerpen en te produceren, die lang meegaan, weinig reparatie en onderhoud vereisen en weer kunnen worden omgezet naar grondstoffen.

Circulaire kantoorinrichting

Architect Thomas Rau is een van de koplopers binnen de circulaire economie en heeft zijn eigen kantoor volledig ingericht met producten die eigendom blijven van de producent en waarbij hij betaalt voor lichturen, zituren et cetera. In 2010 heeft hij Turntoo opgericht om andere bedrijven te adviseren bij het maken van de omslag naar de circulaire economie.

Lease a Jeans

We konden in de B2B (business-to-business) al kantoorstoelen en -verlichting leasen waarbij we betalen voor het gebruik. Sinds januari kunnen we als consument nu een jeans leasen. Fashionmerk Mud Jeans heeft ‘Lease a Jeans’ geïntroduceerd, een innovatief modeconcept waarbij iedereen voortaan zorgeloos een duurzame jeans kan leasen voor een vast, laag bedrag per maand. De lease jeans geeft de gebruiker een aantal voordelen: gespreide betaling en een gratis reparatieservice tijdens de leaseperiode als er een scheur of gat in de broek komt. Als de jeans door de drager wordt geretourneerd maakt de fabrikant daarvan weer een nieuwe jeans. Een vreemd idee? De vele enthousiaste eerste klanten maken via social media duidelijk, dat de consument er klaar voor is. Vandaag een lease jeans, morgen een lease fiets en een lease mobiel? De mogelijkheden zijn eindeloos. It’s only just begun!

 “Bedrijfsleven en consumenten geven al talrijke inspirerende voorbeelden met hun duurzame en bewuste keuzes en zo een stimulans aan de circulaire economie.”

Dianne Potters
MVO Consultant en eigenaar van www.21sustainable.nl

 

 



Geef een reactie

Subscribe to this comment feed via RSS

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.