7-stappenplan besparing kosten en verduurzaming mobiliteit en energieverbruik

Een 7-stappenplan voor besparing op kosten en ter verduurzaming van mobiliteit en energieverbruik

Area Energy Management
© Mitsui Fudosan Group

Een 7-stappenplan voor besparing van de kosten en voor verduurzaming mobiliteit en energieverbruik. “Inderdaad in deze volgorde: de factuur is motivatie nummer één, zo blijkt uit ons onderzoek onder 1000 bedrijven in Nederland, CO2-reductie wordt nauwelijks genoemd”, stelt Wessel Jan de Boer, manager director van JunoSMART. “Ons stappenplan is een economisch, ideologische en praktische aanpak voor bedrijven die streven naar kostenbesparing en CO2-reductie en naar tevredenheid van de gebruiker, hun medewerkers”, vult Erik Geerts directeur van H4 Groep aan.

Besparing en verduurzaming

AEMS
Aan de hand van de illustratie van de Mitsui Fudosan Group  laat Wessel Jan de Boer van JunoSMART zien,  dat het afstemmen van mobiliteit en energieverbruik binnen een bedrijf nog maar aan het begin staat. Hij verwacht in de toekomst veel van het integraal en circulaire verbruik van de energie 24 uur per dag binnen de lokale economie met een Area Energy Management System.

“Vervoer van en naar het werk en energieverbruik op het werk, zijn forse kostenposten in de bedrijfsvoering; ze dragen veelal niet eens direct bij aan de productie zelf, zoals dat bijvoorbeeld wel in de transportsector” constateert Erik Geerts van H4, het leasebedrijf met eigentijdse mobiliteitsproducten. Het mag dan over twee verschillende vormen van verbruik gaan: enerzijds over bewegen bij woon-werkverkeer en anderzijds bij het werken binnen de muren van het bedrijfspand, de verspilling van deze vanzelfsprekende levensbehoeften is groot en onnodig. “Ook de gevolgen van klimaatverandering en milieuvervuiling dwingen ons het anders te doen”, vindt Wessel Jan de Boer van JunoSMART. “Met slimme oplossingen valt er allereerst veel te besparen: Goed voor bedrijfskosten, het milieu en gebruikerstevredenheid. Met onze expertise zijn we samen in dat gat in de markt gesprongen”. En met succes. Hun aanpak heeft een sneeuwbaleffect over en weer bij hun producten. Zo kan het succes van een effectief mobiliteitsplan de vraag bij de klant oproepen naar een LED Businessconcept om ook op de post Energieverbruik te besparen. Of omgekeerd en is het effectieve verlichtingsplan een opening voor een innovatief mobiliteitsbeleid bij de klant. Steeds vaker worden de twee ondernemers voor een pitch uitgenodigd als het gaat om een innovatief mobiliteits- of energiebeleid bij overheden, bedrijven en instellingen – van mbk, gemeenten, medische instellingen tot en met de industrie – zo valt uit hun ervaringen te beluisteren.

7-stappenplan

“Bedrijven willen wel, maar weten vaak niet waar te beginnen. Dus doen ze niets of alsof”,  is wat de twee ondernemers te vaak zien. “Daarom ons 7-stappenplan”. De eerste drie stappen gaan over inventarisatie en advies: Stap Een is de neutraalmeting, een scan die de bestaande situatie van respectievelijk mobiliteit of energiegebruik in kaart brengt. Stap Twee berekent welke besparingen en verbeteringen mogelijk zijn en stap Drie beschrijft daarop het plan om de door de klant gewenste doelen te realiseren. Stap vier tot en met zes gaan over het uitvoeren en monitoring. Zo wordt bij stap Vier de meetapparatuur geplaatst en slimme software geïmplementeerd voor de datavergaring, waarmee in stap Vijf wordt gemonitord. Stap Zes stuurt het plan zo nodig bij en voert eventueel verbeteringen door. Tenslotte is met stap Zeven de cirkel als het ware rond. Dan wordt gekeken wat beter kan om de doelen te bereiken en begint de cyclus opnieuw vanaf stap Een. “De reductie van kosten en CO2, die we kunnen laten zien op de eigen bedrijfswebsite, werkt motiverend en inspirerend. Het zorgt voor draagvlak nu de medewerkers zien hoe zij en anderen aan die besparingen bijdragen, of het nu gaat om mobiliteit of verlichting.”

“De reductie van kosten en CO2 worden getoond op de eigen bedrijfswebsite.”

Mobiliteit

De H4 Groep is van oorsprong – en nog steeds een leasebedrijf voor het mkb. Misschien een kleintje in de wereld van de grote leasebedrijven, maar wel één met een toenemend aantal grote klanten die gevoelig zijn voor eigentijdse mobiliteitsproducten. Zoals het meetkastje,  dat in hun auto’s zonder aanziens des persoons, kilometers telt en het rijgedrag en de reistijd registreert. Producten, die inspelen op de economische ontwikkelingen, op de behoefte binnen het bedrijf aan transparantie in kosten en die ook nog eens naadloos aansluiten op het mvo-beleid. Met name bedrijven uit Randstad melden zich op dit moment om die redenen. Zij willen hun wagenpark opschonen, willen af van het grote aantal leasemaatschappijen èn een schonere mobiliteit war ook  OV, fiets, thuiswerken deel uit maken. Dit soort innovatie en verduurzaming binnen het bedrijf loopt steeds vaker via de CFO, want deze financiële directeur ziet het kostenplaatje met de besparingen op mobiliteitskosten, verduurzaming en de gebruikerstevredenheid. “Maar ook het teruglopen van het ziekteverzuim, zo bleek kortgeleden, toen een grote zakenbank koos voor de mobiliteitsproducten van H4. Duurzaam is niet duur. Integendeel. En daar komt men steeds meer achter”, is de ervaring van Geerts. “Ons 7-stappenplan bespaart niet alleen op brandstof in auto en op kantoor, ook op onderhoud en op kosten van die vele schijven van tussenpersonen.”

“We gaan van warm licht naar licht dat meer op daglicht lijkt.”

Energieverbruik

Deventer verlicht
Vóór 21 juni 2016 willen minimaal 50 Deventer bedrijven overschakelen op LED-verlichting. Deventer Verlicht is een initiatief van vier lokale bedrijven:  JunoSMART, Sallcon, Gele ballon en Pactum installatietechniek. Bedrijven kunnen met Deventer Verlicht 50 – 80% energie besparen. De gemeente Deventer staat wel achter het initiatief, maar subsidieert het niet.

JunoSMART LEDverlichting, het bedrijf vernoemd naar Juno,  de Griekse godin van het zuivere licht, hanteert eveneens het 7-stappenplan bij haar klanten. De eerste en direct zichtbare besparing en van verduurzaming is de invoering van Ledverlichting, waarbij de oude lampen worden gerecycled. “Ledlampen zijn nu nog wat duurder in aanschaf, maar veel zuiniger in het gebruik, gaan langer mee en vragen dus minder onderhoud of vervanging”, somt de manager director van JunoSMART op. “Een investering die je met ons Verlichte LED Businessconcept in maximaal drie jaar terugverdient met de besparingen.” Het tweede gedeelte van naam JunoSMART, verwijst naar het softwarematig gedreven lichtmanagementsysteem bij het aan- of uitdoen van het licht. “We kunnen de plattegrond van het gebouw voortdurend scannen op aanwezigheid van medewerkers en indien gewenst het licht aan- of uitdoen.” JunoSMART voert geen eigen merk, maar werkt met A-merken als Philips, OSRAM en Sengled en is daarin merk-onafhankelijk. De keuze van het merk is aan de klant, zo ook van de keuze voor het soort licht. “Dat is een sterk emotionele keuze: de een vindt dit mooi licht, de ander vindt dat weer te koud”, beschrijft De Boer het dilemma voor de klant. “Wel zie je een trend, dat we van warm licht naar licht gaan,  dat meer op daglicht lijkt.”

Businessmodel

mvo
Samenwerken en kennisdelen doen H4 en JunoSMART actief met andere lokale ondernemers op het gebied van hun producten mobiliteit en energiebesparing. In het kader van hun mvo-beleid werken zij samen met Sallcon, de lokale instantie die werk biedt aan mensen met een afstand tot arbeidsmarkt. Sallcom ’s doelstelling is Duurzaam ondernemen met hoofd en hart : Winst voor bedrijven, werkzoekenden en maatschappij. Medewerkers van Sallcon werken onder begeleiding regelmatig voor  JunoSMART om bijvoorbeeld oude gloei- of spaarlampen te vervangen door Ledlampen.

“Wist je dat dagelijks 85 procent van het (lease)wagenpark stilstaat en zo’n 40 procent van het bedrijfsvastgoed nu ongebruikt en leeg? ”, vraagt Geerts. “Juist die verspilling is het raakvlak van onze producten: mobiliteit en energieverbruik.” Naast het mobiliteitsplan of het verlichte LED Businessconcept met hun 7-stappenplan, kunnen H4 en JunoSMART de klant ontzorgen door voor een bepaalde periode de regie op mobiliteit of energieverbruik van de klant op zich nemen. “En dat dan nog op een maatschappelijk verantwoorde wijze!” Klanten betalen voor de eerste drie stappen – van neutraalmeting tot en met mobiliteits- of verlichtingsplan een consultancytarief. Wil de klant ontzorgd worden – stap Vier tot en met Zeven – dan betaalt hij een vastrecht met de verbruikskosten. De twee ondernemers denken nog na over een eventuele andere variant, waarbij ze als regisseur delen in de besparingskosten en zo medeverantwoordelijkheid dragen voor het verbruik. “Dat prikkelt ons scherp te monitoren en steeds weer te verbeteren voor een  optimaal resultaat.”
Maar hoe structureel is de verduurzaming door besparen? “De keuze om hernieuwbare brandstoffen te gebruiken in plaats van fossiele is een keuze aan de klant”, benadrukken beide ondernemers. Zij zien wel dat het bewust worden bij de klant steeds vaker leidt tot een volgende stap. Men wil het anders, duurzamer doen door elektrische rijden, een OV-businesscard of een fiets van de zaak en door energiezuinige voorzieningen op de werkplek in te voeren.

“Een investering met ons Verlichte LED Businessconcept verdien je in maximaal drie jaar terug”

Gebruikerstevredenheid

De auto en licht bij het werk zijn twee zeer persoonlijke zaken, waarmee je als werkgever heel dichtbij je mensen komt. Besluitvorming hierover zien Geerts en De Boer steeds meer kantelen van top-down naar bottom-up  om draagvlak te creëren voor het besparingsbeleid. “Goed en tevreden personeel is schaars; daarentegen letten mensen bij hun keuze van een werkgever, steeds meer op hoe verantwoord het bedrijf onderneemt. Daarbij scoren mobiliteit en energieverbruik hoog, zeker als men inzicht heeft in wat en waarop de baas bespaart, mede door de inzet van zijn medewerkers. “Afkoop van vervuiling met sociale doelen, dat werkt maar even. Daarom is zo belangrijk, dat onze CO2-teller de duurzaamheidsprestaties van het bedrijf als onderdeel van de corporate identity,  toont op de eigen bedrijfswebsite.”

JunoSMART
H4 Groep

Désirée Crommelin
© duurzaamplus.nl



Geef een reactie

Subscribe to this comment feed via RSS

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.