ANWB: duurzame mobiliteit met OV, elektromotor en slimme elektriciteitsnetten

Rijden met een centrale elektromotor of – binnen 10 jaar – met kleinere elektromotoren in ieder wiel, zijn veelbelovend innovaties. En wordt het straks opladen per snoer, inductie of batterijwissel? Laden we dan sneller en makkelijker op in stille uren, produceren we meer groene stroom en zijn onze elektriciteitsnetten dan slimmer? Pas als we mobiliteit schoner, stiller en klimaatvriendelijker maken, komt volgens Arjan de Bakker, Programmamanager Duurzaam Mobiel en MVO-manager van de ANWB, het ideaal van duurzame mobiliteit binnen bereik.

Duurzaamheid met flexwerkkantoren op routeplanner

ANWB en duurzame mobiliteit

Arjan de Bakker (foto: ANWB)

Autoclub! Asfaltlobby! Deze termen vliegen ons, ANWB regelmatig om de oren, als we de mobiliteits-wensen van onze vier miljoen leden vertolken. Personenmobiliteit is volgens de critici per definitie vervuilend, net als zo’n organisatie die zich inzet voor verbeteringen op het gebied van verkeer en vervoer. De organisatie die duurzame mobiliteit als speerpunt heeft benoemd in haar ambitie 2020. Hoe maken we met z’n allen onze personenmobiliteit schoner, stiller en klimaatvriendelijker? Door minder te reizen? Zeker, dat helpt, maar fysieke verplaatsingen blijven nodig al was het alleen maar om sociale contacten op peil te houden. Om bij te dragen aan minder verplaatsingen heeft de ANWB alle flexwerkkantoren van Neder¬land op haar routeplanner gezet, zodat ritjes naar kantoor voorkomen kunnen worden.

Beter en duurzamer OV

Anders reizen, dan? Ook dat helpt, natuurlijk. Niets is duurzamer dan lopen of fietsen. Zelfs het gebruik van een elektrische fiets of scooter is in veel situaties duurzamer dan het gebruik van een voertuig met verbrandingsmotor. Daarom steunt de ANWB de aanleg van veilige (snel)fietspaden en van Park&Bike-voorzieningen aan de randen van steden. Ook het terugdringen van fietsdiefstal door betere stallingen en fietssloten maakt de keuze voor de fiets volgens ons aantrekkelijker. Het OV is in veel situaties duurzamer dan gebruik van een eigen auto, motor of brommer, maar ook het OV kan en moet beter en duurzamer in onze ogen. Beter door verhoging van de frequentie, de kans op een zitplaats, het betaalgemak. Duurzamer door inzet van ‘zero emissie’ bussen in binnensteden en het opwekken van zonne-energie op daken van grote stations.

duurzame mobiliteit met elektromotor 1 op 50

En dan de auto. Bron van aanzienlijke hoeveelheden luchtvervuiling, geluid en broeikasgassen. En tegelijk uiterst functioneel en comfortabel, zodat miljoenen mensen er elke dag weer voor kiezen ‘hem’ te gebruiken, ondanks de relatief hoge kosten en de vele files onderweg. De komende decennia zal dat nog niet veel anders zijn, denken we. Daarom hechten wij groot belang aan innovaties die auto’s duurzamer (en veiliger) maken. Benzine- als dieselauto’s kunnen aanzienlijk zuiniger en stiller en waarschijnlijk ook nog iets schoner. Een brandstofverbruik van een-op-dertig is nu al mogelijk en een-op-vijftig lijkt hooguit een kwestie van jaren, dankzij betere stroomlijning, schakeladviezen, start-stopsystemen en terugwinnen van remenergie. Niemand moet raar opkijken dat buitenspiegels, die nu nog veel luchtweerstand veroorzaken, binnen enkele jaren vervangen worden door cameraatjes met displays in de auto. Op termijn is zelfs denkbaar dat zware veiligheidsvoorzieningen als kooiconstructies en airbags lichter uitgevoerd kunnen worden, doordat auto’s steeds ‘slimmer’ worden in het vermijden van botsingen met elkaar of met andere weggebruikers.

Elektromotor in ieder wiel

Maar de grote ‘sprong voorwaarts’ in duurzaamheid komt volgens ons met de omschakeling naar elektrisch rijden. Auto’s krijgen sowieso steeds sterkere accu’s voor het bedienen van de ramen, zijspiegels, achterruitverwarming, airco, radio enzovoort. Sterkere accu’s maken het mogelijk om elektrisch te rijden, met een centrale elektromotor of – binnen 10 jaar – kleinere elektromotoren in ieder wiel. Sommige auto’s zullen nog een kleine verbrandingsmotor hebben, zoals de hybrides, plug-ins en range-extenders; andere zullen volledig elektrisch zijn. Wordt het opladen per snoer, inductie of batterijwissel? We weten het niet. Wat dat betreft zijn het spannende tijden die doen denken aan de auto-pioniers van het eerste uur. Maar wat het ook wordt: ‘elektrisch’ lijkt de toekomst te hebben.

Elektriciteitsnetten slimmer

Schiet het milieu daar wel iets mee op? Elektrisch rijden is zeker ‘stil’, maar is het wel altijd ‘schoon’ en ‘klimaatvriendelijk’? Niet als men ‘grijze’ stroom laadt die grotendeels met fossiele brandstof wordt opgewekt. Niet als eigenaars van semi-elektrische auto’s om wat voor reden dan ook het opladen overslaan en vooral op benzine blijven rijden. Niet als het opladen vooral gebeurt tijdens uren dat het stroomnet toch al zwaar belast wordt, zodat extra centrales nodig zijn. Maar wel als we deze problemen stuk voor stuk tackelen, door het opladen sneller en makkelijker te maken, door meer groene stroom te produceren, door onze elektriciteitsnetten slimmer te maken. Pas dan komt het ideaal van duurzame mobiliteit binnen bereik. Als ANWB lopen we hierin voorop, zodat mobiliteit in 2020 niet meer gezien wordt als ‘vloek’, maar enkel als ‘zegen’.

 Arjan de Bakker, Programmamanager Duurzaam Mobiel en MVO-manager van de ANWB

 16 december 2012



Geef een reactie

Subscribe to this comment feed via RSS

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.