Slow fashion en innovaties in de mode-industrie

Slow fashion en innovaties in de mode-industrie in Circl

Slow fashion-show van ontwerper Jessica van Halteren
© Roswitha Fotografie

Slow fashion en innovaties in de mode-industrie stonden centraal tijdens de week van de circulaire economie in Circl, het circulair platvorm op de Amsterdamse Zuidas. Samen met M-ODE bracht het circulaire paviljoen een compleet programma rondom duurzame ontwikkeling in de mode. Mirjam Bach van Kleurkeuze geeft op duurzaamplus.nl haar impressies van het event en beschrijft hoe zij inspiratie opdeed bij haar zoektocht naar het verduurzamen van haar bedrijf.

Eerlijk produceren

Op woensdag 16 januari stond Circl,  het circulair platvorm op de Amsterdamse Zuidas in het teken van slow fashion en innovaties in de mode-industrie. Samen met M-ODE bracht het circulaire paviljoen een compleet programma rondom duurzame ontwikkelingen in de mode. De dag begon met het Fashion Forward-ontbijt waar twee inspirerende ondernemers,  Sivan Breemhaar en Christiaan Maats, hun ervaringen presenteerden, zogenaamde ‘faalverhalen’ van modemerken bij het neerzetten van een duurzaam merk. Zo vertelde Sivan Breemhaar van  Afriek , dat haar missie is om meer gelijkwaardigheid in de wereld te creëren. Zij laat haar kledingmerk dan ook eerlijk produceren in Rwanda en wil hiermee een dialoog creëren tussen twee verschillende culturen. Haar passie en doorzettingsvermogen waren inspirerend. Ondanks de problemen waar ze tegen aanloopt, gaat ze door.

Innovaties

De tweede spreker was Christiaan Maats van het voormalige schoenmerk OAT shoes. Hij vertelde over hoe hij zijn bio-afbreekbare schoen op de markt bracht. Wat hij wilde was een schoen,  die geheel gemaakt zou zijn van natuurlijke materialen. Dat betekende  onder andere een lange zoektocht naar afbreekbare lijm en plastic. In de uiteindelijke OAT schoen die hij in de markt zette, verwerkte hij zelfs zaadjes. De schoen kon nadat die was afgedragen en versleten in de aarde worden geplant om er zo weer een plant uit te laten groeien. Je plantte dus letterlijk een kiem voor een ecologische en circulaire schoenindustrie! De OAT shoes waren een groot succes.  In 2011 werd hij tweede bij de Green Fashion Competition en in 2012 won hij de Beco Sustainable Hero Award.  Het succes met OAT shoes had hij door kunnen zetten, ware het niet dat op een gegeven moment het moeilijk was investeerders voor de lange-termijn financiering van deze bio-afbreekbare schoen te vinden.  Met als gevolg dat Maats in 2015 het bedrijf failliet moest verklaren. Nu gebruikt hij zijn ervaringen om duurzame bedrijven te adviseren op het gebied van branding en conceptontwikkeling.

Mode-industrie

Slow fashion en innovaties in de mode-industrie in Circl

Christiaan Maats en Mirjam Bach

Na de presentatie gaf hij mij in een persoonlijk gesprek  advies over mogelijkheden hoe ik  Mouwz, mijn soepel vallende zijden sjaal die iedere outfit omtovert tot net iets anders, nog duurzamer kan produceren. Een mogelijkheid zou kunnen zijn om Mouwz bij Atelier Made Here in Amsterdam, een initiatief van Ytha Kempkes te laten produceren. Zij wil met haar atelier de maakindustrie terug naar Nederland halen om de ecologische voetafdruk van kleding te verkleinen. Het concept van het atelier spreekt me erg aan.  Ook omdat het atelier een coöperatie is, opgericht met een aantal vluchtelingen uit Syrië en Irak, die in hun land van herkomst het ambacht van kleermaker hadden.

Slow fashion

Later tijdens de Fashion Session Lunch beantwoordden Robbert Wefers Bettink, medeoprichter van het duurzaam brillenmerk Dick Moby, Marieke Vinck, oprichter van Charlie + Mary en Sara Dubbeldam, oprichter van When Sara Smiles vragen over hoe je als merk een duurzame identiteit kan creëren. Heel inspirerend voor een bedrijf als Kleurkeuze Image Consulting om nog meer aandacht te besteden aan duurzaamheid. Met kleur en stijladvies draagt Kleurkeuze al bij tot duurzaam omgaan met kleding. Allereerst: als je weet welke kleuren en stijl bij je passen, doe je geen miskopen meer. Ten tweede: als je ontdekt dat bepaalde basiskleuren in je kledingkeuze prachtig werken en jaren gedragen kunnen worden zonder dat je erop uitgekeken raakt. Het gaat er steeds meer om je bewust te zijn van mooie, duurzame merken die er te koop zijn. En waarom niet meer kopen bij tweedehandswinkels, waar soms prachtige items te koop zijn? Ten leste te kunnen en te durven ‘shoppen’ in hun eigen kledingkast. Je zult versteld staan hoeveel nieuwe combinaties mogelijk zijn zonder nieuwe kleding aan te schaffen! Hergebruik en kwaliteitsbewustzijn zijn zo ontdekken steeds meer mensen, zinvolle en duurzame ontwikkelingen in de mode.

© Mirjam Bach
Kleurkeuze Image Consulting

 

 

 

 



Geef een reactie

Subscribe to this comment feed via RSS

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.