ChristenUnie: plasticvrije EU

ChristenUnie staat voor een plasticvrije EU.

©eurorail

ChristenUnie staat voor een plasticvrije EU. Alleen als iedereen ook de politici in het EP, het maximale doet is de stijging van de temperatuur te beperken tot 1,5 a 2 graden en zijn de gevolgen van opwarming te beheersen. Moet de consument wachten op klimaatbesluiten door de EU? Zeker niet. Iedereen kan zijn steentje bijdragen, schrijft Anja Haga, kandidaat Europarlementariër ChristenUnie-SGP in haar column* voor duurzaamplus.

Schepping

De containerramp in de Noordzee begin dit jaar heeft duidelijk gemaakt dat onze natuur kwetsbaar is. Sindsdien leef ik plasticvrij, omdat ik zorgvuldig met de Schepping om wil gaan. Mijn bijdrage is maar een druppeltje op een gloeiende plaat. Alleen als op grote schaal maatregelen worden genomen houden we de wereld schoon en is klimaatverandering tegen te gaan. Iedereen ook de Europese Unie, heeft hier een belangrijke taak in.

“Een totaalverbod op wegwerpplastic en bevooroordeling van plasticvrije alternatieven in handelsverdragen”

Plasticvrij

Mensen vragen mij vaak wat plasticvrij met het klimaat te maken heeft. Alles! Plastic wordt gemaakt van aardolie, een fossiele brandstof. Bij het gebruik van aardolie komt CO2 vrij, dat bijdraagt aan de klimaatverandering. Ook komen er vervuilende stoffen vrij. Alle reden om geen plastic meer te gebruiken. Zeker als je hoort dat elke Europeaan 30 kilo plastic per jaar weggooit en het meeste plastic binnen twintig minuten na aankoop in de prullenbak belandt. Onlangs heeft het Europees Parlement gelukkig besloten om tien wegwerpproducten waaronder wattenstaafjes en rietjes, te verbieden per 2021. Wat mij betreft komt er een totaalverbod op wegwerpplastic en worden plasticvrije alternatieven bevoordeeld in handelsverdragen.

Tegengaan opwarming

Plasticvrij leven is een goede stap, maar niet voldoende om klimaatverandering tegen te gaan. Wereldwijd is de temperatuur sinds 1850 met bijna een graad gestegen. Alleen als iedereen het maximale doet is de stijging van de temperatuur te beperken tot 1,5 à 2 graden en zijn de gevolgen van opwarming te beheersen. Dat kan alleen als de wereldwijde CO2-uitstoot in 2050 drastisch is verlaagd. Daar zijn forse maatregelen voor nodig, ook door de industrie. Zoals een minimumprijs voor CO2 en verdere verscherping in het Europese emissiehandelssysteem. Ook de luchtvaart ontkomt niet aan rigoureuze reductie van CO2-uitstoot. Denk daarbij aan accijns op kerosine en btw op vliegtickets om de milieubelasting van vliegtuigen te compenseren. Dit zijn maatregelen die Europa kan en moet nemen.

Trein alternatief voor het vliegtuig

Moet de consument dan wachten op klimaatbesluiten door de EU? Zeker niet. Iedereen kan zijn steentje bijdragen. In Nederland is twintig procent van de CO2-uitstoot afkomstig van verkeer en vervoer.  Door zorgvuldig te kiezen voor de manier waarop je reist kun je een positieve impact op het milieu maken. Wandelen en fietsen is sowieso goed, maar dat kan niet altijd. Voor afstanden tot 1000 kilometer is de trein een prima alternatief voor het vliegtuig. Ook nu al. Om het nog makkelijker te maken voor de consument kan de EU zorgen voor goede internationale spoorverbindingen in heel Europa.

“Accijns op kerosine en btw op vliegtickets om de milieubelasting van vliegtuigen te compenseren, zijn maatregelen die Europa kan en moet nemen”

Tanknetwerk duurzaam vervoer met standaard laadpas en stekker

Ook in het autovervoer is nog veel te winnen. Naast elektrische en waterstofauto’s zijn ook groengas en blauwe diesel prima alternatieven. Het wordt de gebruiker helaas niet altijd gemakkelijk gemaakt. Wanneer je elektrisch rijdt, kan het zijn dat je in het buitenland niet kunt tanken omdat er een andere stekker wordt gebruikt of omdat de laadpas niet werk. Auto’s op waterstof, groengas en blauwe diesel kunnen nog lang niet overal tanken. De EU moet dan ook zorgen voor een Europees tanknetwerk voor elektrisch vervoer, waterstof, blauwe diesel en groen gas. In veel milieuzones krijg je vanwege het kenteken toch een boete ook al rijd je op blauwe diesel of groengas. Degelijke boetes moeten worden kwijtgescholden als de bestuurder kan aantonen dat er duurzaam is getankt.

“EU moet zorgen voor Europees tanknetwerk voor elektrisch vervoer, waterstof, blauwe diesel en groen gas”

EU

Kortom, je kunt zelf nu al veel doen als consument om CO2-uitstoot tegen te gaan. De EU heeft de taak om díe maatregelen te nemen die ervoor zorgen dat het makkelijk is om CO2-neutraal te leven. Alleen als iedereen zijn steentje bijdraagt is de opwarming van de aarde te beheersen.

Anja Haga
Kandidaat Europarlementariër ChristenUnie-SGP
ChristenUnie

* Duurzaamplus heeft de kandidaten van alle Nederlandse politieke partijen die meedoen aan de Europese Parlementsverkiezingen 2019 uitgenodigd voor een column op haar site.