Opgemärkt hotspots duurzaamheid met Scandinavisch tintje

Opgemärkt, de ongedwongen hotspots over duurzaamheid met een Scandinavisch tintje lanceert op 26 en 27 maart haar hotspotskaart met een duurzame hotspots-tour. In haar column voor duurzaamplus.nl schrijft Jessie Kroon, een van de oprichters van de vereniging over het waarom, waar, wanneer en hoe? van dit podium voor startups van toffe duurzame initiatieven en beginnende wereldhelden.
Scandinavisch tintje
Laten we gewoon bij het begin beginnen, want je hebt wellicht geen idee wie ik ben of wat Opgemärkt doet. Mooi, want dat is voor mij een goed moment om je nét zo enthousiast te laten worden over ‘ongedwongen duurzaamheid met een Scandinavisch tintje’, als wij zijn. Ik ben Jessie Kroon, medeoprichter en communicatiemanager van Opgemärkt. Wij willen met Opgemärkt laten zien dat duurzaamheid écht niet meer alleen een geitenwollensokkenimago heeft, maar dat het ook heel leuk, gemakkelijk en mooi is. Precies zoals ze dat in Scandinavië doen: op een stijlvolle, laagdrempelige en frisse manier!
Opgemärkt
Toen we zelf anderhalf jaar geleden interesse kregen in duurzaamheid – en dat ging bij iedereen in ons team op een andere manier – merkten we dat er geen laagdrempelige community was waar je meer te weten kunt komen over wat duurzaamheid nu eigenlijk is én wat je ermee kan. Daarom besloten we om een vereniging op te richten: Opgemärkt. We wilden toffe duurzame initiatieven en startups opmerken, beginnende wereldhelden een podium bieden en vooral het eerste opstapje en dé ontmoetingsplaats zijn voor iedereen die interesse had én heeft in een bewustere lifestyle. Zonder verplichtingen, zonder vingerwijzen, maar positief, gezellig en fris.
Duurzaamheid en samenwerking
Onze aanpak was eigenlijk te vergelijken met één groot lab, waar we oneindig konden experimenteren. Omdat we de vereniging nooit met een winstoogmerk zijn gestart en alles naast onze baan of studie doen, konden we alles ook helemaal zelf bepalen en was het niet erg, als iets niet lukte. Heerlijk natuurlijk, maar het bood ook uitdagingen. Doordat we geen grote vaste inkomstenbronnen hebben, zijn we altijd gebonden aan een heel beperkt budget. Daarom maken wij steeds gebruik van hét tovermiddel: samenwerken.
Hotspots
Dit heeft ons niet alleen veel toffe activiteiten en projecten opgeleverd, maar is ook een manier geweest om veel nieuwe mensen te leren kennen én mensen enthousiast te maken voor onze bezigheden. We organiseren ieder kwartaal gratis toffe lezingenavonden, TRÄFFs, met sprekers van onder andere the Ocean Cleanup, de Noordzeeboerderij, Proefdiervrij en Viva las Vega’s. Ook hebben we een hele leuke samenwerking met een duurzame drukker opgezet, waarmee we boekjes van restpapier hebben gemaakt en onze duurzame hotspotskaart van Amsterdam hebben gedrukt.
BRON
Dit brengt mij meteen bij ons nieuwste project BRON, waar we méér dan trots op zijn en wat voor mij de reden is om deze column te schrijven. Ik zet onze nieuwste aanwinst graag in de schijnwerpers! BRON is de allereerste duurzame hotspotskaart met al onze favoriete fairtrade, organic, lokale en vintage adresjes verzameld. Omdat we altijd méér impact willen creëren en zoveel mogelijk mensen willen laten zien dat duurzaam leven echt heel leuk is, hebben we besloten om de kaart ook offline uit te geven. Onze eerste kaart, BRON Amsterdam, is zojuist van de pers gerold en wordt nu verspreid in de duurzame hotspots en andere plekken in Amsterdam. We hebben hierbij alles weer heel low-budget opgezet, maar doordat we een onwijs goede grafisch designer in ons team hebben, wat bijdragen van ondernemers hebben gekregen én zelf heel veel enthousiasme, tijd en moeite in de kaart hebben gestoken is het eindresultaat om van te smullen.
Hotspotstour
Op 26 en 27 maart lanceren we deze kaart met een duurzame : BR[ON]TOUR. Door samen met ons langs een selectie van toffe koffietentjes, kledingwinkels en vintage parels te fietsen, ontdek je het verhaal achter de hotspots én kun je proeven, zien en beleven wat wij sinds anderhalf jaar promoten: stijlvolle duurzaamheid.
Meer informatie Opgemärkt en hotspotstour
Of mail Jessie Kroon
tekst, foto’s en illustratie © Opgemärkt
Geef een antwoord